Inspectie positief over ggz-sector tijdens coronacrisis

De ggz is tot nu toe op een accurate en professionele wijze omgegaan met de coronacrisis. Zorgaanbieders proberen maatwerk te leveren zodat cliënten zoveel mogelijk de zorg krijgen die zij nodig hadden en hebben. Deze conclusie trekt de inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) in het sectorrapport ‘GGZ tijdens de coronacrisis’ dat verscheen op 18 september 2020.

Aanbevelingen IGJ

In de rapportage zet de inspectie uiteen welke lessen er zijn geleerd en doet een aantal aanbevelingen:

  • De inspectie vraagt aandacht van het ministerie van VWS voor de financiële situatie van zorgaanbieders. Het mag niet zo zijn dat het bestaande zorgaanbod binnen de ggz verder onder druk komt te staan.
  • De coronacrisis heeft de noodzaak tot samenwerking extra duidelijk gemaakt. Het is van belang dat er goed wordt samengewerkt tussen ggz-instellingen onderling, met onder meer de huisartsen en de GGD’en. Daarnaast zouden instellingen het gesprek moeten voeren met gemeenten over het verder opstarten van dagbesteding.
  • In een tweede virusuitbraak moet er meer aandacht zijn voor de positie van de cliënt en de vertegenwoordiging van cliënten door de cliëntenraad. De inspectie vindt het belangrijk om cliënten mee te nemen in de besluitvorming en hen zo weinig als mogelijk in hun rechten te beperken. Cliënten moeten toegang blijven hebben tot een vertrouwenspersoon.

Het laatste nieuws

Nieuwe editie Governance colleges

Dit keer staat de bijeenkomst in het teken van de toenemende schaarste op de arbeidsmarkt.

Tips voor raden van toezicht om meer zeggenschap in zorg en welzijn te bereiken

Het versterken van zeggenschap van professionals in zorgorganisaties en het sociaal domein is goed voor behoud van deze professionals, voor een betere kwaliteit van zorg en ondersteuning én voor het verminderen van ziekteverzuim, zo blijkt uit onderzoek.

Bestuursdagen in Almere

Tijdens de bestuursdagen van 20 en 21 augustus bezochten we met het bestuur en de collega’s van het bureau, Almere.